Oliwa z oliwek czy olej rzepakowy?

Oliwa z oliwek czy olej rzepakowy?

Oliwa z oliwek czy olej rzepakowy?

Olej rzepakowy jest często proponowany, jako alternatywa dla oliwy z oliwek. Szczególnie dla tych, którzy chcą stosować dietę śródziemnomorską. Jednak olej rzepakowy  znacznie różni się od oliwy z oliwek.

Pokazuje to badanie opublikowane w British Journal of Nutrition. Naukowcy na podstawie badań eksperymentalnych, epidemiologicznych i klinicznych przeanalizowali korzyści zdrowotne oleju rzepakowego i oliwy z oliwek.

W przypadku oliwy z oliwek stwierdzili, że ochrona układu sercowo-naczyniowego jest „przekonująca”. Naukowcy zauważyli, że większość korzyści zdrowotnych związanych z oliwą z oliwek wynika z zawartych w niej licznych antyoksydantów.

Z kolei w oleju rzepakowym korzyści mogą wynikać z kwasu α-linolenowego. Jest on jednak podatny na utlenianie podczas smażenia.

Natomiast przeciwutleniacze oliwy z oliwek extra virgin, z pierwszego tłoczenia na zimno zachowują swoje korzystne właściwości także w smażonych produktach spożywczych.

Do smażenia lepsza oliwa.

Również badacze z Uniwersytetu w Jaen, we współpracy z laboratorium Wydziału Farmacji Uniwersytetu w Porto doszli do podobnych wniosków. Wykazali oni, że oliwa z oliwek extra virgin, z pierwszego tłoczenia na zimno wykazuje większą odporność na proces smażenia niż inne oleje dostępne na rynku.

Więcej o smażeniu na oliwie przeczytasz tutaj:

Duża liczba przeciwutleniaczy obecnych w oliwie z oliwek extra virgin, z pierwszego tłoczenia na zimno bardzo zmniejsza i spowalnia proces degradacji i powstawania toksycznych związków.

Eksperci doszli do tych wyników po porównaniu procesu utleniania oliwy z oliwek extra virgin. Najczęściej wykorzystywanej w krajach śródziemnomorskich. Następnie oleju z orzecha ziemnego, używanego w portugalskich stołówkach szkolnych. I w końcu oleju rzepakowego, bardzo powszechnego w krajach Europy Środkowej i Wschodniej.

Testy polegały na smażeniu ziemniaków w tych trzech tłuszczach. Ziemniaki smażono przez 6 minut, co 30 minut i przez 30 godzin. Po każdym smażeniu analizowano substancje, które powstały i które mogą być szkodliwe dla zdrowia. Badania te potwierdziły, że oliwa z oliwek extra virgin z pierwszego tłoczenia na zimno jest najbardziej stabilna po kilku godzinach w wysokich temperaturach.

Zaleca się stosowanie oliwy do 8 godzin użytkowania, ponieważ do tego momentu nie obserwuje się dużego rozpowszechnienia toksycznych produktów utleniania termicznego.

tu kupisz idealną do smażenia oliwę

Gambas al ajillo na oleju rzepakowym?! To nie dla mnie.

Krewetki z czosnkiem
Krewetki z czosnkiem smażone na oliwie z oliwek

Ja do tych naukowych analiz mogę jedynie dodać, że nic nie zastąpi prawdziwie śródziemnomorskiego zapachu oliwy z czosnkiem. Smaku krewetek z czosnkiem nie można oszukać innym tłuszczem niż tylko prawdziwą oliwa z oliwek.

Leave a reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *