Ile kalorii ma oliwa z oliwek?

Ile kalorii ma oliwa z oliwek?

Czy uważasz, że włączenie wysokiej jakości oliwy z oliwek extra virgin do diety spowoduje, że staniesz się grubszy? Pomimo faktu, że ilość kalorii, które zawiera oliwa z oliwek jest dość wysoka, nie można powiedzieć, że sama w sobie jest tucząca. Wszystko będzie zależało od diety, różnorodności spożywanych potraw i naszego trybu życia.

Czy oliwa powoduje otyłość?

Panuje powszechne przekonanie, że oliwa z oliwek jest tucząca, ponieważ zawiera 896 kalorii na 100 gramów, czyli 135 kalorii na łyżkę stołową.

Musisz jednak wiedzieć, że ten tłuszcz jest zdrowy. I jeśli wyeliminujemy z naszej diety tłuszcze nasycone zawarte w innych niezdrowych produktach spożywczych. Takich jak słodycze i „śmieciowe jedzenie”, to nie tylko okaże się, że kalorie w oliwie z oliwek nie spowodują przybierania na wadze, ale efekt będzie odwrotny!

Zmniejszymy odwód pasa i wagę, gdyż zawarte w oliwie tłuszcze nienasycone przyczyniają się do produkcji serotoniny, hormonu odpowiedzialnego za uczucie sytości.

Oczywiście, podobnie jak w przypadku każdego innego jedzenia, oliwę z oliwek należy spożywać z umiarem. Dla zdrowej diety wystarczy 50 ml oliwy dziennie.

Zwróć uwagę, że kalorie w oliwie z oliwek nie są „puste”. Dlatego, że nie tylko dostarczają energii, podobnie jak w przypadku alkoholu czy słodyczy, ale także dostarczają nam niezbędnych składników odżywczych sprzyjających naszemu zdrowiu.

Pomyśl, że to, co jest naprawdę tuczące, to nie kalorie zawarte w oliwie z oliwek. Ale prowadzenie siedzącego trybu życia i złe nawyki żywieniowe. Szczególnie tłuste gotowe potrawy nie dostarczają potrzebnych składników odżywczych za to wpływają na wagę.

Sekretem spożywania oliwy z oliwek tak, by nie przybrać na wadze jest właściwe jej używanie. Najlepiej stosować oliwę na surowo, w sałatkach lub pastach warzywnych, na przykład z fasoli czy hummusie. Można również używać oliwy do smażenia, ale o tym szerzej pisałem tutaj:

Czy smażyć na oliwie?

dieta śródziemnomorska z ekologiczną oliwą z oliwek extra virgin

Czy kaloryczność oliwy zależy od odmiany oliwek?

Decydującym czynnikiem wpływającym na kaloryczność oliwy z oliwek jest rodzaj oliwek, z których wytłoczono oliwę.

W każdej oliwce mamy inne kalorie. Dlatego wybór tej lub innej oliwy ma decydujące znaczenie w utrzymaniu naszej wagi.

I tak, oliwki typu Picual mają wyższą zawartość kwasu oleinowego, który w wysokim stopniu wpływa na redukcję cholesterolu. Mają też najwyższą zawartość polifenoli, co czyni je jedną z najzdrowszych odmian oliwek. Oczywiście oliwa wytłoczona na zimno z oliwek Picual zachowuje te wszystkie dobroczynne właściwości.

Oliwę o dużej zawartości oliwek Picual możesz kupić tutaj.

Oliwa klasy Premium

Z kolei ceniona ze względu na smak odmiana Arbequina ma wysoką zawartość tłuszczu, za to mniej polifenoli niż Picual. Chociaż więc smak tej odmiany jest wyjątkowo delikatny i słodkawy, to oliwa wytłoczona z Arbequiny ma więcej kalorii i niższe właściwości prozdrowotne.

Niezależnie od odmiany ważna jest jakość oliwy. Wybieraj zawsze oliwę z oliwek extra virgin, czyli z pierwszego tłoczenia na zimno a jeszcze lepiej oliwę ekologiczną. Właśnie ta oliwa działa prozdrowotnie. Tylko w takiej oliwie dobroczynne właściwości oliwek pozostają nienaruszone. Ekologiczna oliwa z oliwek jest ponadto całkowicie pozbawiona chemii. Oczywiście jest droższa, niż oliwy przemysłowe sprzedawane w dyskontach. Ale jak wspominałem, oliwy używamy niewiele, około 2-3 łyżki dziennie, nie warto więc patrzeć na cenę!    

Jakie rodzaje tłuszczów ma oliwa z oliwek?

Wiesz zapewne, że tłuszcze są nam potrzebne, gdyż są częścią błon komórkowych. I są niezbędne do wchłaniania witamin. Z tego powodu WHO zaleca spożywanie tłuszczów. Wg WHO 30% energii przyjmowanej dziennie wraz z pożywieniem powinno pochodzić z tłuszczu. Ale to, co najważniejsze z niebyle jakiego tłuszczu. Zalecany jest ten zdrowy z oliwy z oliwek.

Tłuszcze zawarte w oliwie z oliwek są tłuszczami nienasyconymi pochodzenia roślinnego. Zdecydowana ich większość to oleinowe kwasy tłuszczowe.

Tłuszcz z oliwy korzystnie wpływa na nasze zdrowie, obniżając ryzyko chorób układu krążenia. W przeciwieństwie do tłuszczów nasyconych pochodzenia zwierzęcego nie kumuluje się w naszych tętnicach w postaci cholesterolu.

Dlatego chociaż mówi się, że należy unikać tłuszczu, to musisz wiedzieć, że tłuszcze nienasycone, czyli te zawarte w oliwie są niezbędne dla zdrowia:

  • pomagają nam obniżyć poziom cholesterolu, dzięki wysokiej zawartości kwasów Omega 3 i Omega 6. Transportują złe tłuszcze do wątroby gdzie są później eliminowane.
  • zawierają przeciwutleniacze, które pomagają nam zwalczać starzenie się komórek.
  • pomagają nam kontrolować wagę, ponieważ wytwarzają serotoninę. Hormon regulujący apetyt i odpowiedzialny za zaspokojenie głodu.
  • transportują witaminy do innych komórek naszego organizmu.

Zdrowe tłuszcze, znajdują się nie tylko w oliwie z oliwek.  Znajdziemy je również w orzechach, tłustych rybach i nasionach. Najlepiej, więc, gdy włączysz je również do swojej diety.

Podsumowując, widzisz teraz, że kalorie w oliwie z oliwek nie stanowią problemu dla żadnej diety odchudzającej. Co więcej, jeśli masz problemy sercowo-naczyniowe spowodowane nadwagą, bezwzględnie włącz oliwę do swoich potraw.

Dlatego nie zastanawiaj się dłużej i wybierz najwyższej, jakości ekologiczną oliwię z naszego sklepu i ciesz się jednym z najzdrowszych produktów, jakie oferuje dieta śródziemnomorska.

Przeczytaj też Oliwa z oliwek z cytryną na odchudzanie i dla zdrowia.

Tu kupisz dobre oliwy

Hiszpański hibiskus

Leave a reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *